Minä muslimiperheen tytär sanon, että sharialle ei ole Suomessa sijaa
Esimerkiksi Helsingin Sanomat julkaisi islamilaisen oikeuden asiantuntija, University of Wisconsinin oikeustieteen professori Asifa Quraishi-Landesin kannanoton liittyen sharian roolista länsimaissa. Asifan mielestä on järkevä ottaa joitakin sharia-lakeja (avioliitto, perinnänjako, kaupanteko) Suomen lakiin.
Iltasanomat on haastatellut Suomen islamilaisen yhdyskunnan imaami Anas Hajjaria, jonka mukaan sharia-tuomioistuimelle olisi tarvetta Suomessa.
Itse henkilökohtaisesti kannatan uskonnon vapautta ja mielestäni on erittäin mahtava asia, että Suomessa ihmisten uskonnon vapautta kunnioitetaan. Esimerkiksi olisi ollut todella kurjaa jos hijabin käyttö kiellettäisiin äidiltäni tai ristin käyttö kiellettäisiin kristityltä ihmiseltä. Uskon, että uskontoa saa kukin tavallaan harjoittaa, pääasia, ettei siitä aiheudu vahinkoa muille ihmisille.
Sharia-lakia on monesta näkökulmasta kritisoitu muslimimaiden ihmisoikeusaktivistien toimesta. Esimerkiksi avioero sharia-lain mukaisesti on jyrkästi ristiriidassa tasa-arvon kanssa ja kulkee vahvasti käsi kädessä patriarkaatin kanssa.
Suomen lain edessä kaikkien pitää olla tasavertaisia. Eivät muslimit halua todellakaan mitään erikoiskohtelua tässä maassa. Muutamien ”asiantuntijoiden” mielivaltaisilla mediahaastatteluilla ei saada muuta kuin vihan lietsonta aikaan. Jos muslimeille sallittaisiin sharian tuomioistuin, sitten pitää sallia samat oikeudet ateisteille, lestadiolaisille, buddhalaisille, juutalaisille, shamaaneille ynnä muille. Mitä silloin tapahtuisi Suomen saavuttamalle tasa-arvolle, jos maassa olisi laaja kirjo erilaisista lainsäädännöistä ja oikeussysteemeistä?
On tutkitusti osoitettu, että valtion riippumattomuus uskonnosta on tärkeässä roolissa yhdenvertaisuuden toteutumisessa. Mielestäni mikään uskonto ei saisi millään tavalla määrittää lainsäädäntöä. Lainsäädännön on jatkuvasti mentävä siihen suuntaan, että ihmisoikeuksia toteutetaan paremmin.